horizontal

Vad gör en feminist?

Kategori: Feminism

Jag funderar ofta över vad som gör en feminist. Vad är det som gör att jag kallar mig och identifierar mig som en? Kan vem som helst vara feminist? Finns det särskilda krav?
 
I min bok borde alla kvinnor vara feminister (männen med, men det kommer vi till senare). Det finns två saker du ska fråga dig själv innan du kan avgöra om du är en feminist.
 
  • Har du en fitta?
  • Vill du själv bestämma över den?
 
Är svaret ja på båda dessa frågor, då är du en feminist. Att vara feminist handlar inte om att gå med i en klubb där alla ska ha samma frisyr, klä sig likadant, ha exakt samma åsikter och raka sig lika lite under armarna. Det finns faktiskt feminister som inte tycker lika om allting. Men det som feministerna har gemensamt är att de vill leva i ett jämställt samhälle där kvinnors värde, åsikt och kompetens värderas lika högt som mannens.
 
Om du är trött på att hålla näven knuten med nycklarna mellan fingrarna när du går hem på natten för att du är rädd för att bli överfallen eller våldtagen - då är du en feminist.

"Asså jag tycker ju självklart kvinnor ska ha samma lön, men feminist, nää, det vet jag inte om jag är"
 
Om du vill att kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete - då är du en feminist!
 

Ja, så enkla kriterier är det. Du behöver inte sluta raka dig, eller klä dig på ett visst sätt för att bevisa något. För det är just det feminism handlar om. Att du FÅR vara som du vill och ändå behandlas lika.

Det handlar heller inte bara om jämställdhet mellan våra helt vardagliga biologiska kön, utan även om jämställdhet kring olika sexuella läggningar, sexuella identiteter, hudfärger, religioner, etc etc.
 
Det handlar om att öppna ögonen och öppna dörrarna för kvinnorna, för transpersonerna, för afrosvenskarna, för muslimerna, för bögarna, för flatorna. För alla som i nuläget kallas för "minoriteter" och behandlas sämre än de som faller inom ramen för det som vi anser vara det ideala livet.
 
Om jag då ska ta och besvara mina tre frågor som jag inledde med.
 
  • Varför identifierar jag mig som feminist?
    - Jag är för ovanstående

  • Kan vem som helst vara feminist?
    - Ja!

  • Finns det särskilda krav?
    - Du är för ovanstående.
     
     
 
 

KOMMENTARER:

  • Eva Åström säger:
    2014-07-17 | 00:26:08

    Jaaa vad enkelt de kan vara! Du är bara bäst Johanna💜

Kommentera inlägget här: