horizontal

HAPPY PRIDE!

Kategori: Feminism

 

Happy Pride!!

Den här veckan firar vi och uppmärksammar alla H alla B alla T alla Q alla P alla A!! OCH ALLA ANDRA identiteter och sexualiteter! Nu börjar Pride lida mot sitt slut men jag tänkte bara dela med mig av vad Pride handlar om för mig. Framför allt är det tre saker.

1.       Kärlek

2.       Öppenhet

3.       Rättighet

 

Med stolthet visa att all kärlek är bra kärlek oavsett preferenser. Du får identifiera dig precis som du vill och älska vem du vill. Du blir bemött med öppenhet och vänlighet från andra människor. Vare sig det handlar om privatpersoner, myndigheter eller arbetsgivare och du känner dig själv trygg i att vara öppen med vem du är. Du har med självklarhet samma rättigheter och blir behandlad så som du önskar bli behandlad. Om du är född med biologiskt manligt kön men vet innerst inne att du är en kvinna, ska andra kunna lämna normer åt sidan och acceptera dig som en kvinna. Ditt liv ska inte behöva vara en svårare kamp än vad det är för andra. Du ska bli skyddad av lagen, lika självklart som någon annan.

 

Sedan skulle jag också vilja lägga till en fjärde sak.

4.       SJÄLVKLARHET

 

Att vara H, B eller T ska kunna kännas lika självklart som att vara hetero. Jag önskar att vi en dag kommer så långt att absolut ingen höjer på ett ögonbryn, inte ens de som anser sig vara konservativa.

Sen är det ju också så att dessa punkter inte är något som endast ska tänkas på under Pride. Det ska vi alltid, alltid tänka på!



Kommentera inlägget här: