horizontal

22-årig kvinna mer förvrängd än Göran Hägglund

Kategori: Allmänt

Hej mina vänner. Jag skulle vilja berätta för er om en person jag en gång gått i skola med. Jag vill inte lämna ut hennes namn, men vissa av er vet säkert redan vem jag pratar om.

Den här tjejen har gång på gång på gång hävt ur sig enormt korkade grejer på facebook. Framför allt saker som handlar om gud och HBTQ. Enligt denna människa kommer alla som lever ett kärleksliv som inte är heterosexuellt hamna i helvetet. Hon skriver upprepande gånger att det är en synd, att det är onaturligt, att det är respektlöst mot det hon kallar Gud.
 
Jag har gång på gång sakligt och snällt sagt emot henne och verkligen försökt ta ner det på en lagom nivå som gör att samtalet inte kan sluta med att jag råkar skrika "jävla kukhuvud vad dum i huvet du är!". Nej jag har inte sjunkit så lågt. Inte en enda gång. Men så idag hade hon skrivit igen. Och jag orkar verkligen inte längre ha kvar den här människan i mitt liv. Så idag rykte hon. Men innan jag tog bort henne från min fb såg jag till att berätta för henne varför jag inte längre vill ha med henne att göra.
 
Den här tjejen är alltså 22 år gammal. Exakt lika gammal som jag. Hon är en ung och frisk kvinna. Barn född av 90-talet. Och ändå går hon omkring och bär på åsikter och värderingar som är mer förvrängda än Göran Hägglunds. Jag kan för mitt liv inte begripa hur det här har gått till.

Jag har aldrig någonsin klankat ner på hennes tro i de gudsliga och religiösa aspekterna. Att hon tror på en högre makt som hjälper henne genom vardagen respekterar jag till fullo. Men om jag ska kunna respektera hennes tro så måste hon också respektera att det finns miljontals människor där ute som inte delar den tron och som till och med skulle känna sig enormt kränkta av hennes påhopp om hbtq-personer och Pride.

Jag känner mig ganska obekväm med att lämna ut de grejer hon skrivit för jag vet inte om det är helt etiskt eller ens lagligt. Men där emot tänker jag visa er vad jag har svarat henne så kan ni få försöka lista ut själva vad det är hon egentligen har skrivit från början.


Det här skrev jag som ett svar på en av hennes statusar för några månader sedan.
 
 
Detta meddelande skrev jag till henne idag (privat) innan jag bestämde mig för att ta bort henne från fb:

"Hej ******* Jag skriver för jag tänker berätta att jag kommer ta bort dig från Facebook nu. Och jag vill berätta varför. Du har rätt att ha en tro och jag är glad för att du hittat något i ditt liv att tro på. Men det mesta du skriver inkräktar på grundläggande mänskliga rättigheter. Jag är trött på att läsa det vidriga du skriver och jag hoppas en dag att du inser hur fruktansvärt fel du haft. Jag orkar inte längre lägga ner energi på någon som inte ens tror på det mest grundläggande av allt i livet: nämligen kärlek. Om du inte kan förstå att kärlek kan se olika ut för olika människor, då tycker jag synd om dig. Då klarar du inte av att förstå någonting som de flesta 5-åringar förstår. Och om din dotter en dag kommer hem och säger att hon är kär i en tjej, hoppas jag för både din å hennes skull att du lämnat dessa hemska värderingar som du har. Tack och adjö jag hoppas du tar ditt förnuft till fånga en dag. "
 
Jag tycker verkligen inte att jag tar i här. Jag hade kunnat vara så mycket argare och så mycket mer okonstruktiv än så. Men om någon, gång på gång kränker både mig och en massa vänner till mig då kan inte jag hålla tyst och låta denne fortsätta.

Jag hoppas att ni andra också tar kampen på facebook. Säkert alla har någon som skriver/länkar konstiga grejer som är rasistiska eller homofobiska eller kvinnofientliga. Ta kampen! Höj din röst om du tycker att någon skriver sviniga saker helt öppet i ditt facebookflöde.
 

KOMMENTARER:

  • Eva Åström säger:
    2014-08-23 | 18:31:02

    Helt rätt tänkt👍 du har haft tillräckligt med tålamod! Du är så modig & vågar stå upp för de som är rätt, fortsätt så💜kram Eva

  • Hanna säger:
    2014-08-25 | 16:10:30
    Bloggadress: http://tankarofhanna.wordpress.com

    Jag tyckte det var bra att du tog bort henne och bra att du sa till varför och också bra att du försökte vara så konstruktiv som möjligt. Det finns en risk att hon kommer att tycka det är du som är larvig osv men om du varit argare i tonen så hade den risken varit ännu större.

    Kram

Kommentera inlägget här: